Albert Bierstadt
Albert Bierstadt's Oil Paintings
Albert Bierstadt Museum
Jan 8, 1830 - Feb 18, 1902. German-American painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  

Bierstadt.org, welcome & enjoy!
Albert Bierstadt.org
 

William Scrots
Portrait of a Lady

ID: 88162

William Scrots Portrait of a Lady
Go Back!



William Scrots Portrait of a Lady


Go Back!


 

William Scrots

William (or Guillim) Scrots (or Scrotes or Stretes) (active 1537-1553) was a painter of the Tudor court and an exponent of the Mannerist style of painting in the Netherlands. He is first heard of when appointed a court painter to Mary of Habsburg, Regent of the Netherlands, in 1537. In England, he followed Hans Holbein as King's Painter to Henry VIII in 1546, with a substantial annual salary of £62 10s, over twice as much as Holbein's thirty pounds a year. He continued in this role during the reign of the boy king Edward VI. His salary was stopped on Edward's death in 1553, after which it is not known what became of him, though it is presumed he left England. Edward VI, attributed to Scrots, Hampton Court. Portrait of Edward VI in distorted perspective, 1546.Little more is known of Scrots than that his paintings showed an interest in ingenious techniques and detailed accessories. Scrots was paid 50 marks in 1551 for three "great tables", two of which were portraits of Edward delivered to the ambassadors Thomas Hoby and John Mason as gifts for foreign monarchs, and the third a "picture of the late earle of Surrey attainted." Two full-length portraits of Edward VI in a pose similar to that of Holbein's portrait of his father, one now in the Royal Collection (left) and another now in the Louvre (below), are attributed to Scrots and are likely to be these two paintings. Scrots also painted an anamorphic profile of Edward VI, distorted so that it is impossible to view it normally except from a special angle to the side. This optical trick is similar to that used by Holbein in his painting The Ambassadors and in contemporary portraits of Francis I and Ferdinand I. Later, when the painting was exhibited at Whitehall Palace in the winter of 1591-92, it created a sensation, and important visitors were all taken to see it.  Related Paintings of William Scrots :. | St.Sebastian | Polyptych | bedstemor underholdes | The Calling of St Matthew r | Gustaf Wilhelm Palm3 |
Related Artists:
Edouard Hamman
(1819-1888 ) - Painter
fredrik westin
Fredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare. Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent. Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande"). Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson". Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten. Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).
Richard Westall
English Painter, 1765-1836 was an English painter. Westall was the more successful of two half-brothers (both sons of a Benjamin Westall, from Norwich), who each became painters. His younger half-brother was William Westall (1781C1850), a much-travelled landscape painter. Born on 2 January 1765 in Reepham near Norwich (where he was baptised at All Saints on 13 January in the same year) Richard Westall moved to London after the death of his mother and the bankruptcy of his father in 1772. He was apprenticed to a heraldic silver engraver in 1779 before studying at the Royal Academy School of Art from 10 December 1785. He exhibited at the Academy regularly between 1784 and 1836, became an Associate in November 1792 and was elected an Academician on 10 February 1794. From 1790 to 1795 he shared a house with Thomas Lawrence (later Sir), the future Royal Academy president, at 57 Greek Street, on the corner of Soho Square, each of the artists placing their name on one of the entrances. His works C many in water-colour - caused great interest in the late years of the 18th century when he was considered by his chief patron Richard Payne Knight as an outstanding artist of the picturesque. He painted works in a neo-classical style for John Boydell's Shakespeare Gallery and for Henry Fuseli's Milton Gallery. His painting of John Milton and his daughters hangs in Sir John Soane's Museum in London. A number of scenes in which Westall depicts events in the life of Horatio Nelson are at the Maritime Museum. Westall was a prolific illustrator of books of poets and writers including Sir Walter Scott and Oliver Goldsmith, Byron - who greatly admired his work, stating that "the brush has beat the poetry". He also illustrated editions of the Bible,






Albert Bierstadt
All the Albert Bierstadt's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved